Reverse Brain Drain

Reverse Brain Drain

English Follows | Chinese Follows

Richard Florida, profesor de la George Mason University, nos decía en su libro The Rise of the Creative Class (?El surgimiento de la clase creativa?; ver su página http://www.creativeclass.org) que las ciudades que hoy crecen económica y socialmente no son aquellas que  apuestan por captar capital físico (empresas que se quieran instalar en su territorio), sino aquellas en las que hay una cultura de tolerancia, se admite la diversidad, y se es abierto a la creatividad, además de contar con una moderna infrastructura tecnológica, o sea, aquellas ciudades que atraen profesionales creativos; que atraen, pues, el capital creativo del mundo. Ciudades con una rica combinación de tecnología (tienen empresas hi-tech), talento (buenas universidades) y tolerancia (aceptación de la diversidad): las tres T de Florida, que atraen personas creativas (científicos, ingenieros, profesionales, artistas, etc).

Su libro tuvo un impacto considerable, y su agenda, como consecuencia, se llenó de compromisos a escala global. Florida es hoy ?el? experto mundial sobre clase creativa. Pero también tuvo sus críticas. Se dijo, por ejemplo, que Florida no había tenido suficientemente en cuenta que la razón final por la que un profesional se instala en uno u otro sitio es de orden puramente económico (?cuánto me pagarán aquí?), y no de orden psicológico (?aquí me dejan ser creativo?). Y en este punto, los Estados Unidos habían tenido siempre la última palabra: ¿quién podía ofrecer mejores condiciones económicas que ellos, y quién, además, y como efecto multiplicativo, podía ofrecer un entorno de buenos profesionales creativos rodeados de la mejor infraestructura para pensar? La clase creativa es, posiblemente, la principal responsable del crecimiento de los Estados Unidos desde los 80, como se evidencia, por ejemplo, en el incremento en I+D, en el número de patentes solicitadas, o del número de científicos o artistas experimentado en este período. Y una parte muy significativa de ese talento procedía de los lugares más diversos del mundo. El país crecía gracias a la fuga de cerebros de otros países (brain drain).

Pero las cosas están cambiando, y lo hacen muy rápidamente. Para el mismo Florida, en su nuevo texto The Flight of the Creative Class (?La desaparición de la clase creativa?), los Estados Unidos se enfrentan por primera vez en su historia a la seria posibilidad de perder talento, porque ya hay otros países más atractivos en determinados campos, dispuestos a remuneralo muy generosamente. No es una casualidad, por ejemplo, que la primera clonación de un embrión humano se haya realizado en Corea del Sur. O que China pasara en 2003 a ser el primer receptor de inversión extranjera del mundo (sobrepasando a los Estados Unidos); que casi la mitad de las patentes norteamericanas esté ya en manos de empresas o personas extranjeras, o que diversos países, como Suecia, Israel, etc, le superen en el porcentaje del PIB dedicado a I+D (datos que ya se presentaron en el devastador estudio Innovate America del Council on Competitiveness). Muchos países han entendido que capturar talento es crear PIB de futuro, y que hay que conseguirlo cueste lo que cueste.

A causa de su creciente desigualdad económica (ricos y pobres a gran distancia social), su preocupante intolerancia política (consecuencia, probablemente, de los efectos del 11S y del aumento del fundamentalismo político de base religosa en el país), así como de un sistema educativo que no funciona, Florida nos dice, los Estados Unidos son cada vez menos atractivos para la clase creativa, que puede sentirse mejor en Suecia, Singapur, Beijing o Nueva Zelanda. Por todas estas razones, la fuga de cerebros (brain drain) del mundo que alimentó a los Estados Unidos durante décadas puede estar empezando a convertirse en una ?vuelta a casa? (reverse brain drain). El país que no intente beneficiarse de ello es simplemente ?corto de vista?.


English

Reverse Brain Drain

According to Richard Florida, a Professor at George Mason University, in his book "The Rise of the Creative Class" (see his website http://www.creativeclass.org), the cities which are today growing economically and socially are not those which are committed to attracting physical capital (companies that want to set up in their area), but those in which there is a culture of tolerance, where diversity is accepted, and which are open to creativity, as well as having a modern  technological infrastructure, in other words, those cities which attract creative professionals; cities which then attract the creative capital of the world.Cities with a rich combination of technology (they have hi-tech companies), talent (good universities) and tolerance (acceptance of diversity):Florida's three T's, which attract creative people (scientists, engineers, professionals, artists, etc).

His book had a considerable impact, and as a consequence his diary filled up with global commitments. Florida is today "the" world expert on the creative class. However, he has also had his critics. It was said, for example, that Florida had not sufficiently taken into account the fact that the final reason why a professional sets up in one place or another is purely  financial ("how much will I be paid here"), and not psychological ("I am allowed to be creative here"). And on this point, the United States had always had the last word: who could offer better financial conditions than them, and who, on top of that, could offer an environment full of good creative professionals surrounded by the best infrastructure for the thought process? The creative class is possibly the main reason for the growth of the United States since the 1980's, as is evidenced, for example, by the increase in R & D, the number of patents requested, or the number of scientists or artists seen in this period. And a very significant part of that talent came from the most varied places all over the world. The country grew thanks to the brain drain from other countries .

But things are changing, and they are doing so very quickly. For Florida himself, in his new text The Flight of the Creative Class, the United States is for the first time in its history facing the serious possibility of losing talent, because there are now other more attractive countries in certain fields, willing to pay very generously. It is no coincidence, for example, that the first cloning of a human embryo has taken place in South Korea. Or that China became the leading recipient of foreign investment in the world (overtaking the United States); that almost half of North American patents are already in the hands of foreign companies or people, or that various countries, such as Sweden, Israel, etc, have surpassed it in terms of the percentage of GDP dedicated to R & D (information already presented in the devastating Innovate America study, by the Council on Competitiveness). Many countries have realised that capturing talent means creating the GDP of the future, and that it has to be achieved whatever the cost.

Because of its growing economic inequality (there is a huge social gap between rich and poor), its worrying political intolerance (probably a consequence of the effects of 9/11 and the increase in political fundamentalism with a religious basis in the country), as well as an educational system which does not work, according to Florida, the United States is becoming increasingly unattractive for the creative class, who might be better off in Sweden, Singapore, Beijing or New Zealand. For all these reasons, the brain drain  from the world that nourished the United States for decades might be beginning to turn into a "reverse brain drain" . Any country which does not try to benefit from this is simply being shortsighted.

Chinese

彻底改变人才的流失

里察德‧佛罗里达〈Richard Florida〉为乔治?梅森大学教授〈George Mason University〉,他在《创意新贵》〈The Rise of the Creative Class〉(请参考网址http://www.creativeclass.org)一书当中提到今天有经济与社会发展成功的城市不仅是因为有了有形的 资本投资(通常公司希望设立在自己的领土),而且还具有文化宽容且发挥了多元化的创意以及拥有现代科技基础建设;这使得该城市吸引了世界各地的创意专业者 以及创意资本。创意城市具有丰富的组合例如科技 (高科技公司), 人才 (专业名校)以及宽容 (多元化的认同):佛罗里达所提出的3T即主张具有吸引创意人的魅力(例如科学家、工程师、专业人士、艺术家等等) 。

他的书对全球具有相当大的影响力。佛罗里达堪称是当今世界《创意新贵》的专家。但他也遭受到批评,佛罗里达的批评者提到他从未彻底了解专业者撤换工作环境 是由于经济景气的影响(我在这里的收入是多少)而不是心理因素所导致(这环境使我具有创意)。而该观点,美国总具有最后决定权:谁能提供最好的经济条件, 并且谁能提供创意专业者拥有最先进的基本思考环境以及呈倍数效益? 创意阶级可能为美国80年代成长的主因,例如在研发成长(I+D)方面,专利申请、科学家或是艺术家数量逐渐地曾家。另外非常重要的一点就是来自于世界各 地的人才外流有助于该国家的成长(brain drain)。

但是情势有了非常快速的改变,在佛罗里达的新书《创意阶层的飞行之旅》(The Flight of the Creative Class)当中提到,美国遭遇到有史以来第一次人才损失的冲击,因为其它国家在某些专业领域上更具有创意及吸引力,例如韩国已经有人类胚胎的复制,并且 中国在2003年成为世界第一大外资涌入国(而且已经超过美国);几乎一半以上的北美品牌专利权已经受外人或外商控制,或是其它国家如瑞典、以色列等已经 超出美国针对所谓研究发展领域的国内生产总值〈该资料已于美国创新竞争力委员会刊登Innovate America Council on Competitiveness, 〉。目前许多国家已经意识到必须要竭尽所能的寻找人才,而该行为是创造未来国内生产总值的主因。

佛罗里达指出,由于经济不平等不断增加(社会贫富悬殊差异大)以及造成政治上的偏执(可能由于9?11效应以及国内宗教、政治基要主义的扩展),因此教育 体制无法进行,而美国逐渐失去创意新贵的魅力,相反地其它国家如瑞典、新加坡、中国、纽西兰却显得较具有吸引力。总之,世界人才流失 (brain drain)在这数十年当中助长了美国,且已经开始转向为 ?彻底改变人才的流失? (reverse brain drain);该现象则是未能够运用人才的国家因短视而没有好好利用人才所造成的。

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.